Oslo

Någon gång ska jag bo i Oslo. Jag känner att det måste bli så. Jag känner att det är min stad. Vet inte varför, men så har det alltid känts. Också innan jag någonsin ens besökt Oslo. Som att jag och Norge hör ihop. Om någon vet om ett jobb som konstpedagog i Norge, snälla hör av er. Jag kommer direkt. Typ.
Publicerad 19.09.2011 kl. 17:19

Operahuset i Oslo är väldigt fint. Som ett stort isberg ute i havet. Arkitektur när det är som bäst. Bilderna är tagna med min telefon, beklagar den inte helt fantastiska kvaliteten.

Publicerad 18.09.2011 kl. 12:08

Vigelandsparken

Vigelandsparken är en av mina absoluta favoritplatser i Oslo. Det finns en speciell känsla över parken och de absurda skulpturerna i oväntade formationer. När jag besökte Oslo senast hade jag fått ett tips om att man måste besöka Emmanuel Vigeland mauseleet på söndagar. Emmanuel var Gustavs (som gjort skulpturparken) storebror och tydligen en aning skum. Men om någon är på väg till Oslo - Emmanuel Vigelands mauseleet på söndag mellan 12-16 är ett måste! En av de mest fascinerande platser jag besökt.
Publicerad 17.09.2011 kl. 12:54

Oslo

Fina, fina Oslo.
Publicerad 16.09.2011 kl. 22:04

Rom

Jag lyckades hitta både "This is New York" och "This is San Francisco" i USA. Det är alltså M. Saseks böcker som jag bestämt mig för att samla på. Köpte också två i London. Jag har inte hunnit fota de fantastiska böckerna ännu, men håll till godo med Rom så länge! Jag hittade nämligen "This is Rome" på min resa där innan jag åkte till USA. Galet fin!

Publicerad 11.08.2011 kl. 01:17

New York

Dag 32 - New York och flygresa hem, via Berlin.

Sista dagen i New York hann vi vara lite kulturella. Vi besökte Guggenheim-museet som främst imponerade med sin fina byggnad. Sen åt vi mat på en finfin restaurang i East Village (som för övrigt är det trevligaste området på Manhattan om man frågar mig) och åkte iväg ut till flygfältet för den långa resan hem. Jag vet inte hur jag ska kunna sammanfatta denna mastodontresa. Jag kanske helt enkelt aldrig kommer att fatta att det verkligen hände.

Publicerad 06.08.2011 kl. 20:13

New York

Dag 31 - New York

Den sista hela dagen i New York begav jag och Frank oss ut till Brooklyn. Vi var otroligt frustrerade över att vi inte tyckte om New York, och beslöt oss för att lämna Manhattan. Vi såg inte mycket av Brooklyn, relativt snabbt sprang vi på en tatueringsfirma och beslöt oss för att tiden nu var inne för att skaffa lite kroppskonst. Min tatuering bloggade jag om tidigare, Frank har visat upp sin på sin blogg.

När vi kom tillbaka till East Village märkte vi att de höll på att ställa i ordning utomhusbio i parken intill vår lägenhet. Vi skyndade oss till närmaste butik för att köpa lite öl att avnjuta ur bruna papperspåsar och satte oss sen till rätta i parken för att njuta av 80-tals klassikern The Warriors. En fin kväll. New York levererade till sist.

Publicerad 06.08.2011 kl. 17:05

New York

Dag 30 - New York

Vi hängde på MOMA nästan hela dagen. På kvällen gick vi INTE på konsert, eftersom vi inte blev insläppta trots att vi köpt biljetter. Sånt blir man ledsen av, så det tänker vi inte mer på nu. Istället tänker vi på MOMA, som var ruskigt fint, tillfredsställande och intressant. Om jag skulle bli tvungen att hänga på bara ett museum resten av mitt liv skulle jag troligen välja just MOMA.

Publicerad 06.08.2011 kl. 16:38

Parentes

Avviker lite från resedagboken igen. Vill så hemskt gärna vinna någon av dessa fantastiska tyglappar av Lina på Retro Elephant. Jag köper ibland galet vackra tyger av henne som jag inte vågar klippa i. Klicka på bilden så hittar du också tävlingen.

Publicerad 06.08.2011 kl. 12:40

New York

Dag 29 - New York

Båttur, Little Italy, Chinatown, Soho, Harlem, Central Parc. Hittade några fina detaljer, men stan blev ändå inte min. Saknade San Francisco en aning.
Publicerad 04.08.2011 kl. 00:12

New York

Dag 28 - New York

Spenderade vår första dag i New York på American Museum of Natural History och i kvarteren kring Times Square. Jag kände lite att detta kanske inte var min stad, men hoppades komma på andra tankar.
Publicerad 03.08.2011 kl. 23:34

San Francisco - New York

Dag 27 - flygresa San Francisco - New York

Den tjugosjunde dagen lämnade vi tillbaka vår bil. Vi hade kört ca 10700 km, genom fjorton delstater och över fyra tidsgränser. Det känns galet. Flygresan tog fem timmar, vilka jag spenderade med att spela mahjong på den lilla dataskärmen som satt fast i bänken framför. Lyx. Ibland tittade jag lite på utsikten också. Det fanns väldigt konstiga åkrar i Iowa.

Publicerad 28.07.2011 kl. 00:06

San Francisco

Dag 26 - San Francisco

Vår andra dag i San Francisco, och den sista på vår egentliga roadtrip, spenderades på San Francisco Museum of Modern Art, i parker lyssnandes på diverse duktiga musiker som gratis delade med sig av sin talang, beundrandes stadens underbara hus, åkandes spårvagn och åter strosandes på fantastiska Ashbury Haight. Jag tror bestämt San Francisco är en stad jag måste återvända till i något skede. Längtar redan tillbaka.
Publicerad 27.07.2011 kl. 23:37

San Francisco

Dag 25 - San Francisco

Vi hade till sist nått vår slutdestination för roadtripen. Konstig känsla att inte stiga upp och köra vidare. San Francisco kändes kallt med sin dimma och sin ca 20-gradiga värme, och för första gången på en månad frös vi. Men staden var underbar och det kändes som att jag till sist hittat den amerikanska plats jag vill besöka igen.

Vi hängde huvudsakligen på Ashbury Haight - en av de trevligaste gator jag någonsin varit på. Gatan var en kvarlämna från hippietiden och den atmosfären levde starkt kvar. Ashbury Haight leder raka vägen till fina Golden Gate-parken där vi åt picknick, kikade på guldfiskar i den japanska tegården och blev erbjudna diverse substanser av diverse trevliga typer. På kvällen gick jag och Frank till Chinatown och blev hotade med plastkniv av en liten kines. Han ändrade sig sedan och bjöd oss på whiskey istället. Mycket gemytlig dag.
Publicerad 25.07.2011 kl. 23:15

Yosemite

Dag 24 -Yosemite National Parc